Lazada MY

Tuesday 26 February 2013

Terkini : Kelayakkan Untuk Mengikuti Program Ijazah Farmasi di IPTA/IPTS

Entri ini dedikasi khas buat rakan-rakan blogger yang merupakan bakal penuntut atau mak dan ayah anak yang teringin untuk mengikuti Program Ijazah Farmasi di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) atau swasta (IPTS).  Untuk makluman, kelayakkan yang terkini ini adalah info yang diberikan oleh Lembaga Farmasi Malaysia kepada semua institut yang ada menawarkan program ijazah tersebut.  Dianggarkan ada lebih kurang 32 institut yang menawarkan program Diploma Farmasi dan juga Ijazah Farmasi di seluruh Malaysia.  Arahan yang telah dikeluarkan oleh Lembaga Farmasi Malaysia ini sangat penting untuk memastikan kualiti graduan yang mempunyai kelayakan ijazah farmasi ini terpelihara dan mencapai standard yang sepatutnya.

Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:

1.  Jika cara kemasukan melalui keputusan STPM, syaratnya hendaklah CGPA 3 dan ke atas sekurang-kurangnya B dalam subjek Kimia.  Syarat tambahan pula adalah Wajib Lulus Bahasa Malaysia dan Inggeris dengan sekurang-kurangnya mendapat gred C dalam SPM atau setara. Wajib lulus MUET dengan mendapat Band 3.

2. Jika cara kemasukan melalui keputusan A-Level, syaratnya hendaklah memperoleh 3A atau 2A1C atau 1A1B1C dalam subjek Biologi, Kimia, Fizik atau Matematik dengan sekurang-kurangnya B dalam subjek Kimia.
(Dengan merujuk Sistem Skor Universities and Colleger Admission Services (UCAS) yang dilaksanakan di United Kingdom bagi keputusan A-Level iaitu ketetapan skor A+ = 140, A=120, B=100, C=80). Keperluan 3B dalam subjek kimia seperti yang dicadangkan oleh pihak Lembaga Farmasi Malaysia (LFM) bersamaan dengan jumlah skor 300).

3. Jika cara kemasukan melalui Matrikulasi atau Pra-Pengajian Farmasi/Perubatan,  syaratnya adalah mendapat GPA 3.0 ke atas dengan sekurang-kurangnya B bagi Kimia.

4. Jika cara kemasukan melalui Foundation of Sciences, syaratnya hendaklah mendapat GPA 3.5 ke atas dengan sekurang-kurang B dalam Kimia.

5. Jika kemasukan melalui Diploma Sains (Kimia, Fizik atau Biologi), syaratnya adalah CGPA 3.75 dan ke atas termasuk B untuk subjek Kimia

6. Jika masuk melalui kelulusan Diploma Farmasi, syaratnya adalah CGPA 3.50 dan ke atas.

7. Jika kemasukan melalui lulusan ijazah pertama dalam sains, syaratnya adalah mendapat CGPA 2.75 (Bersamaan Gred C+) dan ke atas.

8. Bagi para 3,4,5 dan 6 syarat tambahannya adalah perlu mendapat sekurang-kurangnya gred B dalam 5 subjek SPM ini iaitu Biologi, Kimia, Fizik, Matematik Tambahan dan Matematik.  MUET at least Band 3.

Kesimpulannya ialah, sesiapa pun calon yang ingin mengikuti pengajian ijazah farmasi perlulah sediakan mental dan keputusan SPM yang kukuh dan layak agar sebarang permohonan anda ke universiti atau kolej di Malaysia ini tidak ditolak.  Kepada yang dah berjaya masuk ke alam kefarmasian, all the best

Syarat-syarat ini berkuatkuasa pada 1 Mac 2013.

167 comments:

  1. ooh yeke..ade kawan kate hari tu sampai 3.8 syart untuk diploma farmasi nak sambung degree..terkejut jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg ni syarat minimum je. tp kat luar result gempak2 bersepah2.

      Delete
  2. wah susah gak nak ambik farmasi skrg ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itula. sebenarnya yg tertera adalah minimum. student skrg ramai pandai2. ada yg 4 flat amik farmasi.

      Delete
  3. sekarang makin ramai pandai, farmasi bidang yang amat penting..

    ReplyDelete
  4. saya salah seorg student ijazah farmasi di uitm, utk masuk ke ijazah farmasi sekurang2 nya perlu dpt 4 flat dr matrikulasi. utk pemegang diploma, syarat dh diturunkan kpd 3.5 ke ats. dulu mmg syarat dr dip frmasi perlu 3.8 ke ats, dn perlu di interview n kena dpt 5b dlm spm. subjek plg pnting adalah kimia, kena dpt B. =) sumber dr seorang lecturer bahagian farmasi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg mcm tu la. kene usaha lebih

      Delete
    2. Mcm mna pulak klau pointer dip farmasi 3.5 above tapi 5 subjek spm tak okay. Kena repeat spm ke mcm mna ? And still boleh apply uitm ke utk smbung deg ? Mohon pencerahan

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
  5. dipl0ma,,asasi,, atau matriks??hmm..

    ReplyDelete
  6. cuba baca betul2..ada dinyatakan disitu

    ReplyDelete
  7. Sye stdent asasi sains uitm.....

    For asasi,atleast 3.75 ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asasi kebiasaan ada keistimewaan. Tp mcm sy ckp ramai yg gempak2 kat sane tu

      Delete
  8. kalau kimia dapat c+, mcm mane ye??

    ReplyDelete
  9. Cuba aje try..kalau ada rezeki adanya tu

    ReplyDelete
  10. kalau nak further degree dalam farmasi, mesti kena ambil subject fizik semasa di matrikulasi? respond please ><

    ReplyDelete
  11. Rasanya xperlu kot. sistem matriks skrg dah berbeza mcm sy dulu. fizik pun blaja utk saina hayat. skrg rasanya subjek tu dah digugurkan utk sains hayat.

    ReplyDelete
  12. Maksudnya kalau buat a level dia tak tengok result spm ke??sebab saya dapat c+ dalam physic dgn bio...saya dapat matrik tapi rasanya macam x nak pergi sebab nnt kalau keluar pun x boleh sambung degree pharmacy...

    ReplyDelete
  13. Cuba baca betul2 lagi. dia tgk result kimia je kan yg diutamakan. matriks cgpa kena 3.0 ke atas dan kimia at least b.

    ReplyDelete
  14. Katakanla saya pergi matrik lepas tu dpt cgpa lebih 3.0 tp masa spm bio dgn phy c+ still x boleh kan nk further untuk degree sbb dia nk at least b utk 5 subjek tu...

    ReplyDelete
  15. saye student farmasi..
    nk amik pharmacy dekat ipta(RU), memang kene dpat 4.0 dan muet band 4...
    untuk uitm n uia pown tinggi, at-least 3.9 jugak.. but band 3 dan bleh

    ReplyDelete
  16. Itula..sekarang mmg tinggi kelayakkan yang perlu ada dalam bakal pelajar

    ReplyDelete
  17. Sy dpt hanya 3.49 di asasi uitm.. Spm sy dahulu 10A, boleh ke sy apply farmasi?

    ReplyDelete
  18. Tak salah kalau mencuba. KAdang-kadang nak kena juga jumpa pensyarah sendiri kut minta pengecualian. Tak cuba Tak tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pensyarah mana tu ye? tmpt yg kita mohon tu ke?

      Delete
  19. pointer sy 3.89. dan muet band 3. lepas x kalau nak amek farmasi?

    ReplyDelete
  20. Slm.. Farmasi uitm ni ada interview ke tak utk pengambilan tahun ni? Sy dpt cgpa 3.89 asasi uitm, tp masa isi upu first choice, sy xselect farmasi sbg choice sy.. Then sy tuka fikiran, nak amik farmasi utk isi upu fasa 2 nnti.. Cuma saya takut kalau course ni ada interview n sy terlepas.. Pls help me.. :( :(

    ReplyDelete
  21. Sy xpasti ada atau x. cuba kol saje fakulti tanya

    ReplyDelete
  22. rasanya boleh tukar kos. kalau farmasi uitm x de interview. try survey blog2 senior. kalau uitm biasanya 3.80 above dia ambil.

    ReplyDelete
  23. Itula. tp nak kena double confirm jgk. skrg ramai yg scorer time matriks n asasi

    ReplyDelete
  24. disebabkan ramai yg hebat la ni. of coz 3.9 n ke atas lg mudah utk dpt kos ni.

    ReplyDelete
  25. Yup.. Ramai yang dapat 4 flat pun mohon. Peperiksaan matriks perlu di susahkan kut lg. hehe

    ReplyDelete
  26. Matriks saya dpt 3.84 muet bnd 3..cma bio tme spm sya dpat c+..layak ke??

    ReplyDelete
  27. Itula saya tak pasti pula, tgk dari kelayakkan tu mcm tak lepas tapi tak salah mencuba kot.

    ReplyDelete
  28. kalau dr diploma sains,cgpa 3.85 tp c+ kimia masa spm dulu masih ada peluang x msuk farmasi.

    ReplyDelete
  29. Salam.. Nak tanya.. Saya sudah dpt offer degree farmasi di uitm.. Boleh tanya apa preparation sy perlu buat?

    ReplyDelete
  30. Salam.. Nak tanya.. Saya sudah dpt offer degree farmasi di uitm.. Boleh tanya apa preparation sy perlu buat?

    ReplyDelete
  31. Selamat datang junior ke uitm. Preparation dr segi mental dan fizikal sgt penting. Papepun jgn lupe apa yg dah dipelajari time matrik dulu. All da best. Never give up!!

    ReplyDelete
  32. Prepare duit belanja kut. n expection jgn tggi sgt. uitm puncak alam tu kat pedalaman tau. :p

    ReplyDelete
  33. Prepare duit belanja kut. n expection jgn tggi sgt. uitm puncak alam tu kat pedalaman tau. :p

    ReplyDelete
  34. Sy student diploma farmasi, hanya mampu berdoa agar dilayakkan untuk ke degree farmasi...aminnn

    ReplyDelete
    Replies
    1. selepas hampir setahun lebih, terjumpa semula komen saya. Alhamdulillah sekarang saya sedang menuntut ilmu degree farmasi di uitm... =)

      Delete
    2. Hi. Sorry nk tanya, kalau dpt c+ fizik boleh further degree farmasi tak? Sbb kalau macam unikl dia nk 5b utk subjek sc. Tapi sy nk sgt sgt masuk degree farmasi.

      Delete
    3. hai teena,nak tnya la.mcm mna awak apply erk?upu ke?atau swasta?n diploma frmasi dlu pointer awk brp?bole bg pencerahan x?plz tlg sy.tq

      Delete
    4. Assalam kak.. Saya nak tanya klu dari dip farmasi nak masuk degree farmasi kena interview ke ?

      Delete
  35. ada tak daripada diploma farmasi terus sambung degree kat oversea? coz kat malaysia 4 thun, lme sngat. huhuu

    ReplyDelete
  36. Ramai je. kos kat oversea bape tahun?

    ReplyDelete
  37. salam.kalau asasi sains pertanian upm,boleh apply tak?

    ReplyDelete
  38. Salam, degree farmasi oversea pun 4 thn juga. kalau di uk, degree Mpharm je yg ditawarkan utk gantikan Bpharm

    ReplyDelete
  39. Sala..nak tanya.Kalau result muet band 2, cgpa 3.9 tapi nak apply pergigian uitm boleh ke?

    ReplyDelete
  40. anonymous... sy try jwb yer..

    bismillah... CGPA forAsasi or matrix?

    Kwn sy, 3.96. Tak dapat medic cuz muet band 2...

    Dental tahun lalu(2013), dia ambik student 3.96 ke atas sahaja.....tahun ni 4 flat kot..cuz unjuran pengambilan doktor gigi sangat sedikit kat mlaysia. Dia control...

    ReplyDelete
  41. Btw, pelajar yang ada C+ masa SPM. Boleh try buat rayuan. saya Results SPM ada C+, fizik and add math. Dekan farmasi sangat baik, dia tlg sy buat rayuan. Kena approve oleh lembaga farmasi, tapi......... Dato Sahol x benakan sy tukar kursus. Sedih jugak lah. Cuz results kluar agak lambat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcam mana nk buat rayuan tu?? Bila te perlu buat?? Lepas habis program dip ke??

      Delete
    2. Mcam mne nk buat rayuan??? Bila kte perlu buat rayuan, lepas habis dip ke??....sbb sy skrg ambik dip farmasi tpi fizik masa spm C+...

      Delete
    3. Blh bgtahu cara2 untuk buat rayuan?

      Delete
  42. saya dari matriks dan resullt sem 1 hanya 3.7 dan muet band 3,,,,rasanya layak tak nak ambik farmasi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh cuba. mana tahu boleh masuk.Selebihnya tawakal.

      Delete
  43. Salam klu saya x ambil biologi masih boleh ambil ke bidang ni..

    ReplyDelete
  44. Saya x ambil biologi. Jadi boleh ke saya ambil bidang ni..

    ReplyDelete
  45. Masih boleh ambil ke klu x ambil subjek biologi

    ReplyDelete
  46. Got C+ for biology. In case kalau saya sambung diploma pharmacy, lepastu nak sambung degree, Ada possiblities tak kalau buat rayuan boleh sambung degree. Answer me pls :( Thank youu

    ReplyDelete
  47. Salam. Sy pljr lpasan spm. Sy minat sgt ngan farmasi. Jd, ape lgkh sy yg strusnya??

    ReplyDelete
  48. Adik2, cuba baca betul2. Bukan dah jelas ke syart2 kemasukan tu. Abg xberani nak bg harapan pd yg bertanya

    ReplyDelete
  49. Jika kemasukan melalui Diploma Sains (Kimia, Fizik atau Biologi), syaratnya adalah CGPA 3.75 dan ke atas termasuk B untuk subjek Kimia.Soalan saya B utk subjek kimia tu ialah subjek kimia semasa spm ataupun diploma?

    ReplyDelete
  50. saya dapat c+ dalam bio and fizik (spm) . b+ for chemist (spm). saya nak sambung pharmacy but in same time saya takut tak boleh pergi jauh sampai degree sebab syarat yg at least b bio dalam spm. tapi sy ada terbaca kat blog yg if syarat subjek spm tu tak lepas, boleh buat degree kat oversea dgn tajaan. boleh bg pendapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat degree di oversea dgn tajaan? daripada siapa adik?

      Delete
    2. Klau tinggi sgt letak syarat berapa kerat org melayu bumiputera yg boleh masuk? Last2 siapa yg masuk? Heran x ada sapa pun yg bersuara.

      Delete
    3. Heran kenapa x ada ngo atau sapa2 buat bantahan..berpa kerat yg boleh masuk klau tinggi sgt syarat

      Delete
  51. Bolehkah pelajar yg mempunyai diploma farmasi menyambung ijazah dimana2 U, tidak kira sama ada swasta/kerajaan?

    ReplyDelete
  52. Klau tinggi sgt syarat sapa yg layak masuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai dik ramai yg layak. Sekarang ni kerajaan pikir mcm mana nak kurangkan lagi kemasukan adala.

      Delete
  53. Saya dapat Biologi ,Fizik, Addmath semua B / B+.

    Syaratnya degree Farmasi B untuk subjek Kimia. Tappi SPM Kimia C+ :(

    Kalau saya masuk Matrik / Diploma Farmasi nanti .
    Dapat GPA baik . boleh ke sambung degree farmasi..

    Ada tak orang macam saya ni Dapat masuk degree farmasi ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abg nasihatkan adik cuba sahaja dulu. masuk matrik or diploma n pastikan cemerlang. bila nak isi borang UPU tu kan byk pilihan. Try letak farmasi degree. InsyaAllah. Peraturan ni manusia yg buat. dia boleh berubah.

      Delete
    2. Saya pun mcm akk yg brtnyer kt atas tu... kimia c+ jugak .... saya pun risau kalau2 x dpt buat degree utk farmasi...
      Pendapat abg.. rasanye saya patut repeat paper kimia or carry on je? Mohon pencerahan... #spm2015

      Delete
  54. Hmm....saya student matrik,,,lpas bca post ni sya cam konfius nak isi apa dlm upu ..huhu...sem1 3.7 shj ...muet band 3..spm x ada masalah rsanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pilih sahaja. yg lain berdoa dan tawakal pada Allah

      Delete
  55. Saya dapat matrik saya memg dari dulu niat nk sambung dentistry tapi spm saya cuma B utk bio & B+ utk phy, chem, addmath. Bila baca comment admin jurusan pergigian memg dikawal ketat tempat terhad, saya jd takut utk pursue study. sekarang saya buntu untuk back up plan memilih jurusan/kerjaya apa jika cgpa saya tak melepasi syarat utk smbung degree denstistry memandangkan spm saya pun biasa2 saja. minta beri pendapat

    ReplyDelete
  56. asssalam...mcm mane dgn peluang pekerjaan lepasan graduan farmasi 4-5 thn akan dtg??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peluang pekerjaan utk pharrmacist masih luas. belum saturated.

      Delete
  57. Salam..better yg mana lebih bagus..diploma farmasi uitm ka matrikulasi?saya berminat untuk smbung degree farmasi..mohon pencerahan..wak2 spm kimia saya A+ tpi bio B+

    ReplyDelete
  58. Diploma farmasi dan matrik better mana kah langkah terbaik nak amek ijazah farmasi???

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2 2 pun ada pro and cons. matrik fast lane. diploma lambat sket. tp at least ada diploma. laku utk keje. kalau kantoi matrik tak laku sijil matrik. kalau succeed. better matrik

      Delete
  59. salam..saya dapat tawaran Dari kpj..dalam diploma farmasi.tapi result bio n kimia c+ in spm..Ada tak harapan untuk sambung degree?

    ReplyDelete
  60. salam..sy dapat tawaran diploma farmasi di kpj..tapi bio n kimia sy c+..Ada harapan tak sy nak sambung degree?

    ReplyDelete
  61. salam..saya dapat tawaran Dari kpj..dalam diploma farmasi.tapi result bio n kimia c+ in spm..Ada tak harapan untuk sambung degree?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut syarat2 kat atas mcm susah sket. tapi tiada siapa tahu apa yg akan berlaku pd masa depan. maybe guideline ni berubah. ;)

      Delete
  62. salam.. ada tak org yg dpt farmasi tp muet band 2 ?

    ReplyDelete
  63. Plis jwb :(
    Saya pelajat asasi uitm. Poiminter 3.67. Tp yg tiga sbjek tertinggi fizik bio n maths. Chem dpt B. SPM saya 11A and muet band 4. Layak ke?

    ReplyDelete
  64. Plis jwb :(
    Saya pelajat asasi uitm. Poiminter 3.67. Tp yg tiga sbjek tertinggi fizik bio n maths. Chem dpt B. SPM saya 11A and muet band 4. Layak ke?

    ReplyDelete
  65. Plis jwb :(
    Saya pelajat asasi uitm. Poiminter 3.67. Tp yg tiga sbjek tertinggi fizik bio n maths. Chem dpt B. SPM saya 11A and muet band 4. Layak ke?

    ReplyDelete
  66. Salam plis jwb :(
    Saya pelajar asasi uitm puncak alam. Pointer saya 3.67. Tp 3 sbjek tertinggi adalah fizik bio n maths. Chem saya dpt B. Spm saya 11A and muet band 4. Layak ke? Plis jwb awal sbb lg brpa hari lg nk tutup da fasa dua ni nk update :(

    ReplyDelete
  67. Aslm cuma nk tny berkaitan interview degree pharmacy?selalunya die tny berkaitan apa ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya isu-isu semasa bidang farmasi. Boleh buat pembacaan di website www.pharmacy.gov

      Delete
  68. salam..nk tanya ttg no. 7 yg pasal ijazah pertama dlm sains..meaning if slps saya berjaya dptkn degree dlm bidang sains gunaan, sy still boleh smbg utk buat degree in pharmacy ke?
    correct me if im wrong :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup. tp better semak juga current policy dr pihak yg berautoriti

      Delete
  69. salam,nak tnya adik saya dpt kursus kimia gunaan uitm.pointer dia 3.64 (lepasan matrik)tp dia mcm nk quit untuk cuba course yg lain(especially farmasi or dietetik)..Boleh ke result matriks digunakan untuk upu thn dpn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seingat saya macam tak boleh. Itu zaman saya dulula. Sebab result matrix ni xlaku kalau nak diikutkan. Dia hanya laku untuk kemasukan ke IPTA tahun berikutnya selepas result matrix tu keluar. Apa-apa pun boleh tanya kepada IPTA yang terlibat.

      Delete
    2. ok dia dh call upu.boleh gunapakai matriks thn ni tapi still x boleh apply utk course farmasi utk thn dpn.anyway tq ye.

      Delete
  70. Assalam bro. Sy pelajar asasi uitm..pointer sem 1 3.47..even struggle sem 2,anggaran paling tggi sy boleh dpt 3.74..andai kata peluang tipis, mohon pendapat bidang kerjaya yg okey selain farmasi? Terima kasih bantu . Sdg dilema ekoran result sem 1 tak seberapa :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. doa dan tawakal. semoga beroleh apa yg dihajati. Bidang lain juga ada kebaikannya. tak semestinya dalam bidang medical sahaja. Rezeki Allah yang bagi kan. Percaya pada yang satu. InsyaAllah

      Delete
  71. Salam....Muet utk farmasi diambil kira ke? Tq

    ReplyDelete
  72. Klau nk apply jpa utk ijazah farmasi lpasan asasi kna pointer 3.75 n above.tp muet kna band brapa?band 3 lpas tak?

    ReplyDelete
  73. Skrg sy dlm dip in farmasi.Insha Allah ada rezeki nk smbng degree.Tp nk tnya klau nk apply degree add math pun dtngok ke? Atau salah satu antara math ngn add math? Klau tngok dua2 sy nk retake paper addmt spm

    ReplyDelete
  74. assalamualaikum, saya student matriks sesi 2014/2015. saya nak tanya utk saya ambil jurusan farmasi adakah lepas dgn muet band 3? dan nnti utk saya graduate band brapa muet bagi kos farmasi? adakah saya kena repeat utk membolehkan saya graduate? (saya berharap sgt admin balas dan bntu saya)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat hari ni masih 3 utk MUET, tp toksah la plan nak dapat 3. Kena aim lagi tinggi dik. Kalau ada yg PNGK sama ngan adik tapi MUET band dia lg tinggi, agak2 IPTA nak amik yg mana...usaha lebih. Semoga berjaya. Doa byk2

      Delete
  75. assalamualaikum, saya student matriks sesi 2014/2015. saya nak tanya adakah saya lepas utk ambil kos farmasi dgn muet band 3? utk graduate dgn kos farmasi ini muet band brapa saya kena dpt? adakah saya perlu repeat muet nnti utk membolehkan saya graduate? (sya sgt brharap admin reply dan bantu saya) thank u

    ReplyDelete
  76. I'm a matriks student & I've got 3.91 for my cgpa. Muet band 4. Too bad i flunk during my spm i've got C+ for my biology. Now i don't know what course should i apply for the upu :( :( :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak lagi coz yang sesuai dek dengan keputusan adik tu. Tak semestinya kerjaya farmasi sahaja yg menjamin masa depan. be more positive k.

      Delete
    2. Contoh course lain?? I mean apart from engineering. Boleh saudara suggestkan utk sy??

      Delete
    3. Law. Business. IT. Dari 3 tu i'm more into the law course

      Delete
  77. kalau pengambilan course pharmacy kT ipta ade kuota x? persaingan utk masok degree pharmacy kuat x?

    ReplyDelete
  78. anak sy skrg di sem 6 dip farm dgn pointer sehingga sem 5, 3.4... berapa dia perlu dpt utk sem 6 spy pointer jd 3.5? ada tak IPTs yg menerima pelajar dip farm utk degree dgn pointer kurang 3.5?

    ReplyDelete
  79. kalau ambil stpm aliran sains dia xtengok kan result spm? sbb saya mula2 nk amek matrik n sambung ijazah farmasi,,,tp syarat kt atas spm kena at least b dalam subject sains n fiz saya just c+ T.T plese help me

    #lepasan spm 2014

    ReplyDelete
  80. Salam, saya pelajar diploma farmasi dari ipts. Pointer saya 3.93 dan muet band 4. Layak tak nak masuk ipta degree farmasi? Spm saya cukup 5b.

    ReplyDelete
  81. Assalam, saya baru habis asasi kat ipta.saya mendpt 3.30 untuk cgpa sya...ada peluang tak nak masuk ipts dlam degree farmasi?..terima kasih.

    ReplyDelete
  82. DIPLOMA FARMASI DITAWARKAN DI KATPM PERLIS

    Diploma Farmasi Ditawarkan di KATPM Perlis
    http://katpmintake.blogspot.com/2012/08/diploma-farmasi-ditawarkan-di-katpm.html

    Sesiapa yang mahu dapatkan atau dapat surat tawaran KATPM Perlis DIMINTA dan DIWAJIBKAN untuk mesej SMS NAMA PENUH, NOMBOR KAD PENGENALAN, ALAMAT EMAIL DAN NAMA KURSUS yang diambil, AM, TEL : 017-6842 836 untuk rujukan seterusnya bagi memudahkan urusan pinjaman pengajian. Anda juga boleh menghubungi AM, TEL : 017-6842 836 atau ammarmaju@yahoo.com untuk pertanyaan lanjut mengenai pendaftaran KATPM.


    Bidang farmasi telah dikenalpasti sebagai bidang yang kritikal pada masa kini kerana masyarakat kini sangat prihatin terhadap tahap kesihatan dan pengambilan ubat-ubatan dalam kehidupan seharian. Seorang pembantu farmasi boleh bekerja sama ada di hospital, kedai farmasi komuniti, industri farmaseutikal, unit penguatkuasaan farmasi, Biro Kawalan Farmaseutikal Kebangsaan, Universiti atau Bahagian Farmasi di Pusat-pusat Kesihatan. Matlamat utama pembantu farmasi di dalam semua organisasi ini adalah untuk memastikan terapi drug yang optimum dan rasional melalui penglibatan mereka di dalam proses penyediaan, pengedaran dan pengawalan ubat-ubatan dan produk farmaseutikal. Di samping itu pembantu farmasi dapat membekalkan maklumat kepada masyarakat untuk mempreskripsi dan menggunakan produk farmaseutikal. Ilmu ini juga dapat digunakan untuk melahirkan profesional beretika yang dapat mewujudkan keseimbangan di antara tanggungjawab kemasyarakatan demi untuk memenuhi tuntutan agama serta aspirasi negara.
    Kolej Antarabangsa Teknologi & Profesional mengambil langkah proaktif untuk menawarkan kursus ini bagi memberi peluang kepada remaja yang berminat untuk mendalami ilmu farmasi di peringkat asas sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat ijazah dan berdaftar sebagai ahli farmasi profesional. Di samping itu, kursus ini juga dapat menjadi pemangkin dalam menambahkan ahli-ahli farmasi untuk memenuhi keperluan negara.
    Syarat Kelayakan

    SPM 3 KEPUJIAN termasuk kepujian SALAH SATU mata pelajaran SAMADA pelajaran SainsATAU Biologi ATAU Fizik DAN lulus Bahasa Melayu.
    Prospek Kerjaya

    Seorang farmasi boleh berkerja sama ada di hospital, kedai farmasi, industri farmaseutikal, unit penguatkuasa, biro kawalan farmaseutikal kebangsaan, universiti atau bahagian farmasi di pusat-pusat kesihatan. Disamping itu, ahli farmasi dapat membekalkan maklumat kepada masyarakat demi untuk memenuhi tuntutan agama serta aspirasi negara.

    sebarang perubahan adalah tertakluk kepada pihak kolej KATPM Perlis.

    ReplyDelete
  83. sye nk bertanye,,spm result sye C+,x layak untuk deg.farmasi ..ada ke cara lain atau kos yg boleh bntu sye untuk masuk dlm bidg farmasi..jika kos deg.science medical boleh ke bntu sye amik master farmsi.?

    ReplyDelete
  84. sye nk tanye,,result spm sye c+ dn x boley ke deg.farmasi,,ada ke cara lain atau kos lain yg boleh bntu sye masuk ke bidng farmasi? jika sye amik deg.medical science..boleh ke membantu sye untuk smbung pelajaran seterusnye ke bidng farmasi?

    ReplyDelete
  85. sye nk bertanye,,spm result sye C+,x layak untuk deg.farmasi ..ada ke cara lain atau kos yg boleh bntu sye untuk masuk dlm bidg farmasi..jika kos deg.science medical boleh ke bntu sye amik master farmsi.?

    ReplyDelete
  86. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary

    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete
  87. salam. Skrg sy dlm dip in farmasi.Insha Allah ada rezeki nk smbng degree.Tp nk tnya klau nk apply degree add math C+ cmne? Atau salah satu antara math ngn add math kene dapat B? Klau tngok dua2 sy nk retake paper addmt spm :( tolong sye

    ReplyDelete
  88. Says mendpat band 2 adakah sye x layak untuk mengambil farmasi

    ReplyDelete
  89. saya ambil aliran akaun tapi saya berminat menjadi ahli farmasi soalan saya boleh ke saya menjadi ahli farmasi walaupun berada dalam aliran akaun

    ReplyDelete
  90. saya belajar aliran akaun tapi saya minat dengan farmasi....soalan saya boleh kah saya menjadi ahli farmasi walaupun saya mengambil aliran akaun

    ReplyDelete
  91. saya ambil aliran akaun tapi saya berminat menjadi ahli farmasi soalan saya boleh ke saya menjadi ahli farmasi walaupun berada dalam aliran akaun

    ReplyDelete
  92. assalamualaikum sy pngk 3.93 MUET band 3... dapat x medic,farmasi,pergigian??

    ReplyDelete
  93. Salam..kalo diploma sy x amek farmasi..bolehke sy nak sambung degree farmasi??hrap dpt reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam. Diploma amik apa? Rasanya sukar sket

      Delete
    2. Wasalam. Diploma amik apa? Rasanya sukar sket

      Delete
  94. Assalam . macam mana nak sambung degree pharmacy kat oversea lepas ambil asasi sains . tq

    ReplyDelete
  95. Assalam..saya pelajar lepasan spm..saya dapat b+ fizik b biologi b kimia dan c admatt..boleh tak nak mohon?sata teringin nak apply..kalau boleh buat rayuan macam mana?..
    MOHON DIBALAS..maaf.
    Saya lepasan spm 2015..kir baru dpt result la ni ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. result kita sama. boleh mohon uitm dlm diploma farmasi. kalau pegi matrik pun boleh tpi kena kuat lah .

      Delete
  96. Assalamualaikum.. saya nk tnya... Spm sye dpt 7A ... biology A-,Fizik B, tapi kimia C+... agak2 saya ade peluang ke utk sye buat degree dlm farmasi... atau abg rase sye patut repeat paper kimia atau carry on jer dgn result cmtu? Mana abg rasa yg paling okay? Mohon pendapat dan pencerahan ☺

    ReplyDelete
  97. Addmath saya waktu spm dapat C+. Saya tengok mostly Pharmacy utamakan kimia B. Lepas tak kalau saya sambung degree in Pharmacy nanti?

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum.. saya nk tnya... kalo saya Diploma Kewangan dan Perbankan Islam, nak sambung dlm bidang farmasi, saya kena rujuk result ape? sedangkan masa SPM dulu saya bukan kelas sains (bio,kimia,fizik)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm complicated je. Agak susah kalau bukan aliran sains.

      Delete
  99. kalau matrik dapat 4 flat, masa spm chem C+ mmg x de harapan utk medik @ pharmacy?

    ReplyDelete
  100. asslkm says lepasan spm 2015 and saya dapat phys and chem b+, bio b and add math c+ kira2 dapat tak saya sambung degree dlm bdg farmasi lepas habis diploma.. tq harap balas

    ReplyDelete
  101. Sy dpt matriks 16/17 dan sy nak smbung pergigian . Cgpa yg layak mesti 4.0 ke ? Dn sush x bljr kat matriks 😢 sbb skrg ramai yg pandai... mohon pencrahan

    ReplyDelete
  102. assalamualaikum..saya lpsn asasi uitm dgn cgpa 3.78..chem sya cme dpt B..'muet band 4 dan sya bru dpt twrn tmuduga dlm ijazah farmasi ny..adkh ada pluang utk sya dtrima as pharmacy student??

    ReplyDelete
  103. Mcm mana kalau cgpa kita 3.5 above tpi kita xdpt 5B utk 5 sbjek yg tertera?

    ReplyDelete
  104. Bio dan fizik sy D , tapi , math sy A dan kimia sy B waktu spm .. Layak ke sy nk ambil bidang farmasi ni ?

    ReplyDelete
  105. Assalamualaikum
    jika berminat utk belajar Farmasi@MBBS di CUCMS blh watsapp saya 0162634270. Muhammad Firdaus

    ReplyDelete
  106. assalammualaikum saya student diploma kejuruteraan kimia. Layakkah saya utk mohon ijazah farmasi? dan macamana caranya ek?

    ReplyDelete
  107. assalamualaikum saya student kejuruteraan kimia. layak ke saya mohon ijazah farmasi?? dan macamana nak mohon?

    ReplyDelete
  108. assalamualaikum saya student kejuruteraan kimia. layak ke saya mohon ijazah farmasi?? dan macamana nak mohon?

    ReplyDelete
  109. Assalamualaikum, minta izin tumpang iklan ya admin

    PELUANG UNTUK MELANJUTKAN PENGAJIAN DILUAR NEGARA! TAWARAN BERSYARAT UNTUK LEPASAN SPM/STAM/ASASI/MATRIKULASI/ A-LEVEL/ DIPLOMA BAGI MELANJUTKAN PENGAJIAN DALAM BIDANG PERUBATAN/ PERGIGIAN/ FARMASI

    ====================================================================

    1) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN DI MESIR (Mansoura University-Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery secara kerjasama dengan University of Manchester, United Kingdom/ Alexandria University/ Al Azhar University)

    2) IJAZAH SARJANA MUDA PERGIGIAN DI MESIR (Mansoura University/ Alexandria University)

    3) IJAZAH SARJANA MUDA FARMASI DI MESIR (Mansoura University/ Alexandria University)
    Syarat kelayakan : Minima B dalam semua subjek SPM (syarat ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia)

    4) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN & PEMBEDAHAN DI BANGLADESH (Mymensingh Medical College)

    5) IJAZAH SARJANA MUDA PERGIGIAN DI BANGLADESH (Dhaka Dental College)
    Syarat kelayakan : Asasi/Matrikulasi/A-Level/Diploma PNGK/CGPA 3.0

    6) IJAZAH SARJANA MUDA PERUBATAN DI RUSIA (Kursk State Medical University (KSMU))
    Syarat kelayakan : Asasi/Matrikulasi/A-Level/Diploma PNGK/CGPA 3.0

    Hubungi Nazrin, education consultant di talian 011-14799976 atau

    Permohonan online : https://goo.gl/forms/rPUZ5RUgKDnPRQnt2

    Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100016086910679

    Email : nazrinkamaluddin@zarazakiah.com.my

    Website : https://zarazakiah.com.my/

    Alamat pejabat: No. 8-01, Jalan BM 2/6, Bandar Bukit Mahkota, 43000 Bangi, Malaysia.

    ReplyDelete
  110. Salam. Saya baru habis matrikulasi.. n sekrng result sem1 dh dpt tapi sem2 belum. Tapi sekrng panggilan temuduga dh ada tapi saya x dpt. Saya patutnya ada interview utk kos farmasi bagi um, ukm dan uitm. Cgpa sem1 saya 3.7 dan muet saya b4. Spm saya yg 5 subjek tu saya lepas B cuma matematik tambahan saya C+. Apakah mmng saya xlyk utk sambung farmasi? Atau ada cara lain? Maaf panjang sngat soalan

    ReplyDelete
  111. Salam. Saya baru habis matrikulasi.. n sekrng result sem1 dh dpt tapi sem2 belum. Tapi sekrng panggilan temuduga dh ada tapi saya x dpt. Saya patutnya ada interview utk kos farmasi bagi um, ukm dan uitm. Cgpa sem1 saya 3.7 dan muet saya b4. Spm saya yg 5 subjek tu saya lepas B cuma matematik tambahan saya C+. Apakah mmng saya xlyk utk sambung farmasi? Atau ada cara lain? Maaf panjang sngat soalan

    ReplyDelete
  112. Hi nak tanya
    -farmasi ni peluang pekerjaan dia luas ke?boleh bagi contoh sikit
    -addmath dipandang tak untuk bidang ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bidang farmasi ada masa depan yang cerah even sekarang graduan yang dihasilkan agak saturated...graduan farmasi bukan hanya boleh bekerja di hospital atau klinik bahkan seorang graduan farmasi boleh bekerja di
      -farmasi retail
      -Production pharmacist at pharmaceutical company
      -Enforcement
      -research pharmacist at univ
      -pharmacist lecturer

      Delete

Disember 2017

Sekejap masa berlalu. Sedar xsedar dah masuk bulan Disember. Penghujung tahun 2017. Ntah apa yg kita target tahun ni dah tercapai ke belum...