Salam
untuk semua yang masih lagi membaca blog ini. Pernahkah anda melalui pengalaman
dimana anda tidak bersetuju dengan keputusan dan cara bos anda? Pernah tak anda
pernah merasa maruah diri anda sangat rendah apabila dimarahi atau ditegur oleh
bos anda?. Atau anda seorang yang tidak dapat mengikut suasana semasa di tempat
kerja dan terlalu memikirkan tekanan anda sampai terbawa-bawa ke rumah?
Konflik
ini biasa berlaku dialam pekerjaan. Mengapa ianya terjadi? Sudah semestinya
ianya terjadi disebabkan perbezaan pendapat, sosio-ekonomi, latar belakang dan
prinsip hidup anda dengan mereka disekeliling anda termasuklah bos anda.
Perkara ini terjadi saban hari di tempat kerja yang tidak harmoni. Tempat kerja
yang tidak kondusif juga membuatkan konflik ini berlaku. Tekanan hidup dan
kegagalan mengekang emosi memainkan peranan memburukkan lagi keadaan.
Persoalannya,
adakah ianya normal? Konflik ini agak normal sebenarnya tetapi dengan adanya
konflik sebegini, ianya merugikan organisasi sebenarnya. Siapakah yang patut
dipersalahkan? Adakah bos anda, atau diri anda sendiri. Kita selalu memikirkan
kehendak diri sendiri tanpa memikirkan kebaikan yang boleh dinikmati bersama
dalam konteks yang lebih luas. Adakah bos tidak boleh bertindak ‘keras’ atau
sickening just untuk memastikan semuanya teratur dan berjalan mengikut
kehendaknya. Setiap bos pasti aka nada hala tuju dan matlamat organisasi yang ingin
dibawanya. Tetapi berapa ramaikah pekerja bawahan yang sedar dan faham aspirasi
ini.
Disebabkan
tiada kefahaman dan tiadanya usaha untuk berkomunikasi secara baik, maka
konflik dalam pengurusan akan mula berlaku. Setiap masalah tentu ada cara
penyelesaiannya. Sabar adalah kunci utama sebenarnya. Yup, kadangkala kita akan
dihimpit dengan masalah yang kita sendiri susah nak bending. Atau masalah yang
sgt menyesak jiwa. Tetapi sedar atau tidak, dengan hanya berdiam diri dan
muhasabah diri, kita boleh menyelesaikan masalah terbabit. Jangan terlalu
memikirkan masalah yang dating menjelma sehinggakan kita terlupa untuk
memikirkan cara untuk mengatasinya. Adalah lebih baik jika kita memikirkan cara
untuk menyelesaikan masalah daripada kita tertekan kenapa masalah ini
dibebankan atas bahu kita.
Sebagai
pekerja, kita harus akur akan kedudukan kita. Jika kita hanya pekerja biasa dan
mempunyai bos, seeloknya ikutlah kehendak bos selagi mana kemahuaannya tidak
bertentangan dengan hukum agama. Biarlah kita dimarahi, sebab kita sememangnya
dibayar untuk ditegur dan dimarahi demi kebaikan syarikat dan diri sendiri.
Anggaplah ianya satu proses pembelajaran yang berterusan untuk menjadikan kita
lebih positif dan baik di masa depan.
Sesungguhnya
konflik dalam pengurusan tidak akan tamat jika kita tidak positif terhadap diri
sendiri dan mereka disekeliling kita. Atasi konflik dalam jiwa anda sebaik
mungkin. Selamat bekerja untuk semua.
Tak pernah ada konflik.. rhea dan bos punya perhubungan yang sangat baik selama ini :) Memang ada tekanan, selalunya dari pihak org lain.
ReplyDeleteBagusnya. tp masih tetap ada kan?
Deleteselalu sangat ada konflik kat tempat Jal kerja, sampai terpaksa berhenti, konflik kat mana2 pon ada, yang bezakannya adalah bagaimana kita menanganinya.
ReplyDeleteYup. setuju dengan pendapat anda.
Deleteheheh ada blajar kat skolah dulu, matapelajaran sivik betol tak
DeleteYeker ader? mcm tak perasan la pulak. hehe
Deletekonflik sesuatu yang normal... berhenti bukan jalan penyelesaian yang terbaik... cuba sebaik mungkin atasinya...
DeleteSetuju dengan pendapat Zik
Delete